husbilsupplevelser.blogg.se

Anette och Bosses resa genom Europa

TILLBAKA MOT SVERIGE - 26 JUNI 2014

Publicerad 2015-02-23 11:06:00 i Resor,

Startar nu återresan från Como. Då staden ligger nära gränsstationen Chiasso korsar vi gränsen till Schweiz och kör vidare via Luzern och Zürisch upp mot gränsen till Tyskland vid Schaffhausen. Det var genomgående bra vägar men lite jobbigt med den långa St Gotthardstunneln på 17 km. Det var vackra vyer med höga berg och djupa dalar och alla alpstugor som klättrade utmed bergsväggarna.

Efter några mil på E41 svänger vi av mot Engen där vi sett att det finns en camping inte långt från autobahn. Det visade sig vara en mycket bra camping som t o m hade en restaurang med riktigt god mat.

Nästa dag åker vi vidare upp på den östra sidan av Tyskland upp mot Leipzig. Vi valde denna vägen då vi på nervägen såg vilka köbildningar det var vid Hannover mot Hamburg och ville undvika detta. Kollat upp en camping via internet och det var "Camping am Kulkweizer See" som låg nära Leipzig inte långt ifrån Lützen som ju har historisk svenskanknytning. Det var kaos vid incheckningen men annars en bra camping, billig och bra sanitära faciliteter. Också här en bra restaurang där vi åt rökt forell och pratade med de trevliga ägarna.

Efter ytterligare en övernattning så kör vi vidare mot Berlin och västerut mot Hamburg. I Hamburg styr vi kosan upp mot Heiligenhafen och ställplatsen i småbåtshamnen. En ganska jobbig och lång etapp men nu är vi ju inte långt hemifrån. När vi kom till ställplatsen blev vi förvånade hur många husbilar som var uppställda. Det var svårt att få både plats och elström. Uppställningen kostade 12 euro vilket måste betalas i automat med mynt. Här träffade vi för första gången på länge svenskar.

Vi hade en trevlig kväll i Heiligenhafen och efter en god natts sömn åker vi vidare hemåt.  Vi kör vägen om Puttgarden för lite inhandling. Sedan färjan till Rödby och därefter åkte vi Öresundsbron innan slutstation hemma i Funningen, Borås.

Det var en mycket trevlig resa med många upplevelser och erfarenheter om att just åka genom Europa med husbil. Vi har många gånger tidigare åkt ner till Italien och Spanien men då med personbil vilket var en helt annan sak. Vi hade nog behövt en vecka till för att få ner tempot eftersom det stundtals blev något hektiskt.

Nu börjar vi planera för nästa husbilstur som blir i maj uppåt landet till Dalarna och Stockholm. Senare i år i slutet av augusti funderar vi på Kroatien och norra Italien.